Friday, January 16, 2009

Mengenai Datu Mialah bin datu Dullah

Ini satu lagi susur galur keluarga yang diceritakan Madrus. Haji Mohd Hashim atau Markasham (iaitu atuk saya sebelah bapa) bin Datu Mialah. Datu Mialah bin Datu Dullah. Adik beradik Haji Mohd.Hashim atau Markasham ialah Abd.Rakam (Kg Linau) , Abd.Rajik (kg Taun Gusi) , Siti Hawa , Omar Singkam (Kg Kesapang)akan diperincikan kemudian

Adik beradik Datu Mialah ialah Ning. Anak Ning antaranya Merandi.Merandi anaknya Lombon iaitu yang inti dan yang seman.Nganak Arin ialah Zati, (iaitu yang Norawi) isteri Haji Kata.

Arwah Datu Milah ini meninggal di Kampung Bingkungan Kota Marudu. Beliau mudah diingat oleh orang-orang zaman itu kerana misainya yang dipilin dengan cantik.Beliau mempunyai isteri disana tetapi malangnya tidak mempunyai anak. Bapanya bernama Datu Dullah.

Adik beradik Datu Dullah ialah Salleh, Nyal, Endusup, yang embo bilis, bu ungat, yang ebo' lapi?.

Datu Dullah bin Embo Asim. Embo Asim ini menurut cerita bergelar Datu Maharija Dinda, yang bersaudara dengan Datu Badin, dan datuk kepada Datuk Jamigul.

Ibu Haji Mohd.Hashim @ Markasham ialah Siti Aisyah. Siti Aisyah atau embo esa berbintekan Abdul Laham. Abdul Laham adik beradik dengan Abdullah bin Duaming. Famili Duaming menetap di Kampung Pirasan, Tenghilan, Sungai Damit, Inanam Laut, Likas

No comments: